04/29/2025
Prosecco to najpopularniejsze wino musujące na świecie

Wino musujące nr 1 na świecie to oczywiście szampan. Tak było i nadal jest. Takie znaczenie zapewniają mu zarówno aspekty historyczne, jak i przede wszystkim smakowe. Jednak mało kto odważyłby się powiedzieć, że szampan jest najpopularniejszym winem musującym, bez którego nie sposób wyobrazić sobie np. noworocznego stołu w Rosji. A jeśli mówimy o „kosmicznych” ilościach, to pierwsze, co przychodzi na myśl, to włoskie Prosecco, które dosłownie zadomowiło się w kieliszkach miłośników „bąbelków”, a nawet przyciągnęło uwagę tych, dla których wino musujące zawsze było wyłącznie atrybutem świąt. Ale dlaczego właśnie Prosecco?

W 2018 roku świat wina dokonał rewolucyjnego odkrycia – lekkie włoskie Prosecco wyprzedziło Szampana pod względem sprzedaży. Punktem odniesienia był jeden z najbardziej rozwiniętych rynków, Wielka Brytania, która sprzedaje około jednej trzeciej wszystkich Prosecco i gdzie sprzedaż tego lekkiego wina musującego podwajała się każdego roku od 2011 do 2017 roku. W 2018 r. wzrost wyniósł 5%, umacniając pozycję włoskiego wina musującego na rynku brytyjskim. Drinks International, autorytatywna brytyjska publikacja na temat napojów alkoholowych, ma dziś różne bloki w swojej sekcji wiadomości o winie, w których szampan i Prosecco są wymienione osobno – naprawdę uznając ogromne zasługi tego ostatniego na rynku globalnym i jego poważną rolę w branży winiarskiej.

Drugi ważny rynek na świecie – USA – również wykazał wzrost o 12% w 2018 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, a dzięki temu silnemu rozwojowi eksport Prosecco na koniec 2018 r. wyniósł łącznie 70%, przy 13% wzroście pieniędzy w porównaniu z 2017 r. i łącznej wartości 1,5 mld USD. Trzecie miejsce zajęli wielcy fani wina musującego – mieszkańcy Niemiec, gdzie wielkość importu Prosecco wzrosła o 6%. Jednak rynek ten nie stał się kluczowym rynkiem dla Prosecco, Niemcy preferowali cavę, pozostając jej głównym importerem w Europie. Wzrost sprzedaży Prosecco we Francji, miejscu narodzin Szampanii, był szczególnie bolesny. Dane z 2023 r. są nadal zachęcające: Prosecco nie traci na popularności, pomimo wyraźnego wzrostu ceny za butelkę na wszystkich rynkach. Kluczowymi konsumentami Prosecco pozostają Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i, nieoczekiwanie, Australia, z którą Włosi toczą dość gorący spór o ochronę nazwy pochodzenia.


Zdjęcie telegraph.co.uk
Faktem jest, że Australijczycy uprawiają Glerę, dawniej znaną jako Prosecco, od 2001 roku i z powodzeniem produkują z niej młode wina musujące. W 2009 roku Włosi po raz pierwszy wprowadzili ograniczenia w używaniu terminu „Prosecco”, wiążąc go z konkretnym regionem w Veneto i wprowadzając nazwę „glera” dla kluczowej odmiany winogron. Zgodnie z przepisami Australijczycy nie mogą już pisać „Prosecco” na butelkach lokalnego wina, nazwa będzie musiała zostać zmieniona na „glera” lub coś innego, ale odmawiają podporządkowania się, tłumacząc swoją decyzję długą historią odmiany na kontynencie i silnymi nawykami produkcyjnymi. Do dziś strony nie doszły do porozumienia, ale też aktywnie się nie atakują.

Jakie są przyczyny fenomenalnego, światowego sukcesu Prosecco? Sugeruję, abyś jeszcze się nie opuszczał, ale sam odpowiedział na to pytanie, a następnie porównał je z moim punktem widzenia.

Powód #1. Bardziej przystępna cena w porównaniu do szampana

Jest to jedna z najważniejszych zalet. Istnieje logiczne wytłumaczenie niższej ceny – technologia produkcji Prosecco jest znacznie tańsza, a warunki klimatyczne są bardziej stabilne, bez corocznego zagrożenia mrozem. Zaczynając jako codzienne wino musujące, Prosecco weszło do średniego segmentu cenowego, a nawet segmentu premium w ciągu ostatnich dwóch lub trzech lat, a powodem tego jest przede wszystkim jego globalna popularność i zwiększony popyt.

Powód nr 2. Podstawowy Aperitif i Spritz-Aperol

Prosecco stało się doskonałym, niedrogim winem musującym, które można nawet kupić w beczkach. Wiele restauracji w Europie i Rosji używa tego formatu do powitalnych drinków, często bezpłatnych, dla swoich gości. Ta popularna praktyka sprawiła, że Prosecco stało się synonimem lekkiego aperitifu, który nie uderza po kieszeni i nie szkodzi zdrowiu. Drugim atutem Prosecco jest jego triumfalny występ jako składnik Spritz Aperol. Obecnie koktajl ten ma wiele odmian, a barmani używają alternatyw dla Prosecco – niedrogiego włoskiego wina musującego IGT, a nawet cavy – jako podstawy do utrzymania niskiej ceny.


Zdjęcie independent.co.uk
Fakt ten mówi o odejściu Prosecco w kierunku elity, ponieważ znalazło budżetowe analogi, obawiając się podniesienia koktajlu do kategorii nieosiągalnego napoju. Sekret sukcesu koktajlu „Spritz-Aperol” tkwi w dostępności jego składników, prostocie produkcji i, oczywiście, smaku. Nie jest trudno odtworzyć klasyczny przepis w domu, co również przyczyniło się do wzrostu sprzedaży Prosecco, ale teraz w segmencie nie restauracyjnym, ale detalicznym, gdzie ludzie zwykle kupują wino na domowe imprezy.

Powód nr 3. Bardziej nowoczesne wino dla millenialsów, młode i aktualne

Szampan był na szczycie fali przez prawie półtora wieku, od początku XIX wieku do powojennych lat pięćdziesiątych XX wieku, następnie dzielił rynek z cavą, która zyskała na popularności, aw XXI wieku została wyprzedzona przez Prosecco. Jego lekki, dyskretny smak z nutami zielonego jabłka i cytryny stał się kojarzony z nowoczesnym stylem wina musującego.


Zdjęcie bbc.com
Bez patosu i ciasta z marcepanem, bez systemu udanych i nieudanych roczników, bez wielowiekowej historii i długiego oczekiwania na efekt, na fali jest lekkość i bezpretensjonalność, prostota, przystępność, a nawet pewna unifikacja, bo styl Prosecco od różnych producentów nie różni się tak zauważalnie, jak w przypadku szampana.

Co więcej, zamieszanie z odpowiednim kształtem kieliszka w odniesieniu do Prosecco jest zminimalizowane: oprócz fletów podaje się go w tulipanach, kieliszkach koktajlowych, a nawet w małych szklankach, ponieważ najważniejsze nie są złożone smaki, długo rozwijający się bukiet starzejących się odcieni, ale czystość, prostota i świeżość zielonych owoców. Nazwa „Prosecco” jest aktywnie wykorzystywana w nadrukach na domowych ubraniach, na plastikowych plakietkach w jaskrawych kolorach, a nawet w najbardziej nieoczekiwanych miejscach. Mam girlandę z lampionami w kształcie standardowych butelek, świeci na żółto i nazywa się „Prosecco”. Nie szampan (najwyraźniej nie ryzykowali wymieniania go na próżno), nie cava (wciąż nie jest to globalnie rozpoznawalna marka), ale młode włoskie wino musujące, które docelowi odbiorcy tej girlandy na pewno znają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

howudoin.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.